Sayı | Ausgabe: 215 (17.09.2019)
Gelecek sayı | Nächste Ausgabe: 15.10.2019


Yaz'ın gelmesi, güzel sıcak bir mevsimin de gelmesi demektir. Yaz tatili, izin ve parklarda ve havuzlardaki ziyaretler daha da yaklaşmaktadır. Herkes güneşin keyfini çıkaracağı günleri iple çekiyor. Güneşlenirken kişi sağlığını da düşünmesi gerekir. Güneşın iki yüzü vardır. Bir taraftan bize sıcaklık ve yaşam sevinci verir. Havanın gün boyunca uzun süre karanlık, sisli ve bulutlu geçtiği kış günlerinde, genellikle üzgün ve kasvetli bir ruh hali içinde oluruz. Güneşin uzun süre bizi ısıttığı yaz günlerinde ise daha neşeli, hayat dolu ve aktif oluruz. D vitamininin oluşması da ancak güneşin tenimizi ısıttığı sürece mümkün olmaktadır. D vitamini kemikler için çok önemlidir. Daha önce karanlık, güneş görmeyen bodrum katlarda büyüyen çocuklar, raşitizm hastalığına yakalanmıştir. Raşitzm hastalığı, kemik egriligine yol acmaktadır. Bugün artik D vitamininin bizi hastalıklara karşı koruduğunu ve çok önemli olduğunu biliyoruz. Bu yüzden zamanımızın büyük bölümünü dışarıda geçirmeye dikkat etmemiz gerekir.
Güneşin diğer etkisi, aşırı doğrudan güneş ışığının cilt için zararlı olabilmesidir. Güneş yanığı, birinci ile ikinci derece yanığa eşittir ve kalıcı hasar birakır. Radyoaktif  ışınlarında olduğu gibi, UV ışınları da genetik zarara neden olur. Vücuttaki hücrelerin kontrolsüz bir şekilde çoğalmasına, cilt kanserinin oluşmasına neden olabilir.
Çocuklar açık havada oynamayı severler, bunun için onları güneşin zararlı etkilerinden korumamız gerekir. Kendimizi güneşın zararlı etkilerinden, güneşe çıkmadan yarım saat önce, yüksek günes koruma faktörlü bir günes kremi vücudumuza sürerek koruyabiliriz. Özellikle çocukları havuza ve yüzmeye göndermeden önce, "su'yun" günes ışınlarını aşırı derecede yansıttma özelliği olduğu için, onların vücudunu güneş kremi sürerek korumamız gerekir.
Uzun süre güneş ışığına maruz kalan kişilerde, güneş çarpması da görülür. Güneş çarpması, özellikle vücudun korumasız baş ve boyun kısmında, direkt günes gören bölgelerde görülür. Kendini, mide bulantısı ve baş ağrısı şeklinde gösteren "beyin şişmesi" diye tabir edilen bir belirti ortaya çıkar. Özellikle küçük çocuklar, çok ince kafatası kemiklerine sahip oldukları için güneşten etkilenir. Bunun önüne geçmenin tek yolu da kafayı bir cisim ile örtmektir.
Yazın, diğer zamanlara göre daha fazla su içmek gerekir. Yaşlı insanlarda susuzluktan kaynaklanan ve özellikle kendini baş dönmesi, baş ağrısı ve akıl kaybı gibi belirtilere yol açan, vücutta kuruma belirtileri görülür. Sıcak günlerde en az iki ile üc litre su içmek gerekir. En ideali su veya şekersiz çaydır. İçecek buz gibi değil, oda sıcaklığında olmalıdır. Burada önemli olan susamadan önce su içmektir. Çünkü "Susama" bir eksikliğin işareti olarak algılanmalıdır. 3 litre suyu bir anda içmek mümkün değildir bunu gün boyunca içmek gerekir. Gençlerin sürekli ebeveynlerine, büyük anne-babalarına su içmelerini hatırlatmaları gerekir, bu onlar için de büyük bir iyilik olur.
Sıcak havalarda giyimin de dogru secilmis olmasi gerekir. En iyisi dogal liflerden olusan pamuklu giyeceklerdir. Ayrıca giysiler acık renkli olmalıdır. Giysiler, ısı birikimine neden olacağı için, çok dar olmamasi gerekir.
Gözleri en iyi sekilde UV korumali bir günes gözlüğü takarak korumak mümkündür. Umarım bu sayede güneşli, sıcak ve keyifli bir yazın gelmesine hep beraber sevinir ve bu güzel mevsimin keyfini çıkarırız.

Çeviri: Yıldıray Demirtaş
          Frankfurt

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“Den Sommer gesund genießen”
Der Sommer kommt bald und damit die schöne heiße Jahreszeit. Die Ferien, der Urlaub und die Besuche im Park und in den Bädern rücken näher. Alle freuen sich über den Sonnenschein. Dabei muss man aber auch an die Gesundheit denken. Die Sonne hat zwei Seiten. Einerseits schenkt sie uns Wärme und Lebensfreude. Wir wissen, dass man im Winter, wenn es viel und lange dunkel ist und auch am Tage nur Nebel und Wolken am Himmel sind, eher eine traurige und düstere Stimmung hat. Wenn es länger hell ist und die Sonne lange scheint, dann sind wir gut gelaunt, lebensfroh und aktiv. Auch die Vitamin-D-Produktion funktioniert nur, wenn die Sonne auf die Haut scheint. Vitamin D ist sehr wichtig für die Knochen. Früher haben die Kinder, die in dunklen Kellerwohnungen aufgewachsen sind, Rachitis bekommen. Das ist eine Krankheit, die zur Verkrümmung der Knochen führt. Heute weiß man, dass  Vitamin D auch vor anderen Krankheiten schützt und daher sehr wichtig ist. Daher sollte man darauf achten, viel im Freien zu sein.
Die andere Seite der Sonne ist, dass starke direkte Sonneneinstrahlung auf die Haut auch schädlich sein kann. Ein Sonnenbrand entspricht einer Verbrennung ersten bis zweiten Grades und hinterlässt bleibende Schäden. Ähnlich wie radioaktive Strahlung verursacht UV-Strahlung Schäden an der Erbsubstanz. Diese können zu einer unkontrollierten Vermehrung von fehlgeleiteten Körperzellen führen: Es kann ein Hautkrebs entstehen.
Da Kinder gerne im Freien spielen, müssen wir sie vor den schädlichen Auswirkungen der prallen Sonne schützen. Vor Sonnenbrand schützt man sich am besten mit einer Sonnencreme mit hohem Lichtschutzfaktor, die eine halbe Stunde vor dem Aufenthalt in der Sonne aufgetragen werden muss. Beim Baden und Schwimmen muss man die Kinder besonders gut eincremen, da das Wasser das Sonnenlicht besonders stark reflektiert.
Durch zu lange Sonneneinstrahlung kann es auch zu einem Sonnenstich kommen. Dieser entsteht durch die direkte starke Sonnenstrahlung auf den ungeschützten Kopf und Nacken. Es kommt zu einer Art Gehirnschwellung, die sich in Form von Übelkeit und Kopfschmerzen äußert. Besonders kleine Kinder sind betroffen, weil sie noch dünne Schädelknochen haben. Der einzige Schutz ist eine Kopfbedeckung.
Im Sommer muss man noch mehr trinken als sonst. Ältere Menschen haben nicht mehr so ein ausgeprägtes Durstgefühl, sodass es oft zu Austrocknungserscheinungen kommt, die sich in Form von Schwindel, Kopfschmerzen und Verwirrtheit darstellen können. An heißen Tagen sollte man zwei bis drei Liter täglich trinken. Am besten Wasser oder Tee ohne Zucker. Das Getränk soll nicht eiskalt sein sondern Zimmertemperatur haben. Wichtig ist, dass man trinkt, bevor der Durst kommt. Denn Durst ist schon ein Ausdruck eines Mangels. Die drei Liter darf man natürlich nicht auf einmal trinken, die sollten schon über den Tag verteilt sein. Die jüngeren Leute müssen ihre Eltern und Großeltern immer wieder ans Trinken erinnern, das ist schon eine große Hilfe.
Bei großer Hitze muss auch die Kleidung richtig ausgewählt sein. Am besten sind Naturfasern wie Baumwolle. Außerdem sollte die Kleidung hell sein. Wichtig ist auch, dass das Gewand nicht zu eng ist, denn dadurch kommt es zu einem Wärmestau.
Die Augen schützt man am besten mit einer Sonnenbrille mit UV-Schutz.
Somit können wir uns auf einen hoffentlich sonnigen, warmen und angenehmen Sommer freuen und aller Annehmlichkeiten dieser schönen Jahreszeit genießen.
Köşe Yazarları | Autoren
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